ယေန႔ ၁၃၇၄-ခုနွစ္ ၊ နတ္ေတာ္လဆန္း (၂)ရက္ေန႔ စာတမ္းဖတ္ပြဲ အခမ္းအနားသဘင္ ဆင္ယင္ က်င္းပတဲ့ေနရာမွာ တပည့္ေတာ္အေနနဲ႔ မိမိဥာဏ္မီွသေလာက္ မိမိေလ့လာေတြ႕ရွိထား သေလာက္ အသိဥာဏ္ အခ်ိဳ႕တို႔ကို အားလုံးေသာ သံဃာေတာ္ အရွင္သူျမတ္တို႔အား မွ်ေ၀ ေလွ်ာက္ထားလိုပါသည္ ဘုရား။
ယင္းသို႔ ေလွ်ာက္ၾကားရာတြင္ ငါေတာ္ငါတတ္ ငါသာျမတ္ဟု စိတ္ဓာတ္ေမာ္ၾကြားျခင္းမ်ိဳး တခုမွမရွိပါဟု ဦးစြာပဏာမေျပာၾကားရင္း ဂါရ၀ျပဳ ႏွဳတ္ခြန္း ဆက္သအပ္ပါသည္အရွင္ဘုရား၊
တပည့္ေတာ္အေနနဲ႔ အရွင္သူျမတ္တို႔အား ေျပာခ်င္တဲ့စကား ေလွ်ာက္ထားခ်င္တဲ့စကား အသိေပး သတိေပးလိုတဲ့ စကားမ်ားကို အတုယူလိုက္နာစရာႏွင့္ သတိျပဳေရွာင္ၾကဥ္စရာမ်ား လို႔အမည္ေပးထားပါတယ္၊
ဘယ္လိုစကားေျပာေျပာ ဘယ္လိုတရားေဟာေဟာ ဘယ္လိုၾသ၀ါဒေပးေပး ကိုယ္ေျပာခ်င္ တဲ့စကား ကိုယ္ေဟာခ်င္တဲ့တရား ကိုယ္ေပးခ်င္တဲ့ၾသ၀ါဒေတြဟာ အတုယူလိုက္နာဘုိ႔ အတြက္လား သတိျပဳေရွာင္ၾကဥ္ဖို႔ အတြက္လား အဲဒီႏွစ္မိိ်ဳးထဲက ဘယ္အတြက္ကို ရည္ညႊန္းေျပာမွာလဲဆိုတာကိုို အရွင္ဘုရားတို႔ အေနနဲ႔ ဒကာ ဒကာမတို႔အား တရားစကား မေျပာၾကားခင္ မိမိတပည့္တို႔အား အဆုံးအမၾသ၀ါဒမေပးခင္ ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားရပါမယ္၊
အဲဒီနွစ္မ်ိဳးထည္းက လြတ္သြားလို႔ေတာ့မျဖစ္ပါဘူး ၊ အရွင္ျမတ္တုိ႔ကိုလည္း တပည့္ေတာ္က မည္သည့္အေၾကာင္းအရာကို တင္ျပသြားတယ္ဆိုတာ သုံးသပ္ျပီးေတာ့ ကိုယ့္ရဲ့ အယူအဆ သေဘာတရားနဲ႔ ကိုက္ညီရင္ေတာ့ အတုယူလိုက္နာျပီး သတိျပဳေရွာင္ၾကဥ္ဖို႔ ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါတယ္ ၊ မိမိအယူအဆနဲ႔ မကိုက္ညီခဲ့ရင္ စိတ္တိုင္းမက်တဲ့ စကားလုံးမ်ားပါခဲ့ရင္ ညီရင္းပမာ အရာရာကို သည္းခံခြင့္လြတ္ေပးတတ္တဲ့ စ္ိတ္ထားျပီး မိမိနွစ္သက္မွဳမရွိေသာ အေၾကာင္းအရာ အခ်ိဳ႕ကို ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ ညိွႏွဳိင္းလို႔ ရပါတယ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကိုလည္း သံဃာေတာ္အရွင္သူ ျမတ္တို႔အား ဂါရ၀တရားေရွ႕ထားျပီး ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါတယ္ အရွင္ဘုရား ----
တရားေဟာတယ္ အဆုံးမၾသ၀ါဒေပးဆိုတာ ဘာလုပ္တာလဲ၊ မိမိေဟာလိုက္တဲ့တရား မိမိေပးလိုက္တဲ့ အဆုံးအမေတြကိုလိုက္နာရင္ ဘာလိုအက်ိဳးေတြခံစားရမလဲဆိုတာကို ဦးစြာပထမ ေျပာလိုပါတယ္ ။
တရားေဟာတယ္ဆိုတာ ဘာလုပ္တာလဲဆိုရင္ ---
ေသာ ဓမၼံ ေဒေသတိ ။
ဘုရားရွင္ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါတို႔အား တရားေတြေဟာ အဆုံးအမၾသ၀ါဒေတြ ေပးေတာ္မူတယ္၊ အဲဒါဘာလို႔ တရားေတြေဟာ အဆုံးမၾသ၀ါဒေပးရသလဲဆိုရင္ --
ျဗဟၼစရိယံ ပကာေသတိ။
ျမင့္ျမတ္တဲ့အက်င့္ေကာင္းေတြကိုထင္ရွားေအာင္ျပေနတာပါ၊
လြယ္လြယ္ေလးနဲ႔အမ်ားနားလည္ေအာင္ေျပာရရင္ ေကာင္းတဲ့ဘက္ကို လမ္းညႊန္တာပါပဲ၊အႏွစ္ခ်ဳပ္ လိုက္ရင္ေတာ့ ဘုရားရွင္တရားေဟာတာ အဆုံးမၾသ၀ါဒ ေပးေနတယ္ဆိုတာေတြဟာ ေ၀ေနယ် သတၱ၀ါတ္ို႔အား ေကာင္းတဲ့ဘက္ကို လမ္းညြန္ေနတာပါ၊
မိမိေဟာလိုက္တဲ့တရား ေပးလိုက္တဲ့ အဆုံးအမ ၾသ၀ါဒ ေကာင္းတဲ့လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြကို လိုက္နာတဲ့သူေတြ ဘယ္လိုအက်ဳိးတရားမ်ိဳးေတြ ခံစားရမလဲဆိုရင္---
ပီတိပါေမာဇၨဇနနံ ၊ ေသာကသလႅ၀ိေနာဒနံ။
သဗၺသမၸတၱိပဋိလာဘံ ၊ စိတၱီကတြာ သုဏာထ ေမ။
ဒီေဒသနာေတာ္ကို ေထာက္ထားၾကည့္မယ္ဆိုရင္-
(၁) ႏွစ္သက္ရႊင္လန္း ပီတိပန္းကို တင့္္ဆန္းေအာင္ျဖစ္ေစ နိုင္တယ္ ၊ လြယ္လြယ္ေျပာရရင္ ႏွစ္သက္ေက်နပ္မွဳရတယ္ ။
(၂) စိုးရိမ္ေသာက ဗ်ာပါဒခပင္း ေညွာင့္တသင္းကိုလဲပဲ သုတ္သင္ပယ္ရွင္းေစနိုင္တယ္ လြယ္လြယ္ေျပာရရင္ ေသာကျငိမ္းတယ္၊
(၃)စည္းစိမ္မျပတ္ သမၸတၱိအားလုံးကိုလဲ ရျခင္းငွာ စြမ္းနုိင္တယ္ လို႔ ဗုဒၶ၀င္မွာဆိုပါတယ္။
အဂၤုတၱရနိကာယ္ မွာေတာ့-
(၁) အသုတံ သုဏာတ္ိ ။ မၾကားဘူးေသးတဲ့တရားေတြကို ၾကားနာရတယ္ ၊
(၂) သုတံ ပရိေယာဒါေပတိ ။ ၾကားနာျပီတဲ့တရားေတြကို ထပ္မံနာၾကားရတဲ့အတြက္ သံသယကင္း အျမင္ရွင္းလင္း စိတ္ၾကည္လင္တယ္ ၊
(၃) ကခၤံ ၀ိတရတိ ။ ယုံမွားမွဳကို ပယ္ေဖ်ာက္ေစတယ္ ၊
(၄) ဒိ႒ိ ဥဇုံ ကေရာတိ ။ အယူေျဖာင့္မွန္ေစတယ္၊
(၅) စိတၱမႆ ပသီဒတိ ။ အယူမွန္ေတာ့ မိမိရဲ့စိတ္ေလး ၾကည္လင္ေစတယ္၊ စတဲ့ အက်ိဴးတရားေတြ ေျပာရရင္ေတာ့ အမ်ားၾကီးပါပဲ ၊
မိမိေဟာလိုက္တဲ့တရား ေပးလိုက္တဲ့ အဆုံးအမၾသ၀ါဒ ေကာင္းတဲ့လမ္းညႊန္ခ်က္ လိုက္နာတဲ့ သူေတြ ေဟာဒီလို ေဟာဒီလိုအက်ိဳးေတြကို ခံစားရတယ္၊ တို႔လည္းပဲ ကိုယ့္ထက္ အသက္သိကၡာ ဂုဏ္၀ါၾကီးရင့္တဲ့ ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းတို႔ရဲ့ ေျပာဆိုဆုံးမ သြန္သင္ညႊန္ျပမွဳကို လိုက္နာက်င့္သုံးေနထိုင္မယ္ဆိုရင္ အဲဒိီလို အက်ိဳးတရားေတြ ငါတို႔လည္း ခံစားရမွာပဲဆိုတဲ့ အသိစိတ္ေလးတခု ထားေစခ်င္ပါတယ္။
ဆုံးမမွဳကိုလိုက္နာဆိုတဲ့ေနရာမွာ အသက္ၾကီးတဲ့သူတို႔ရဲ႕ ဆုံးမမွဳကို ပုံေသလိုက္နာ ခိုင္းတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး၊ စဥ္းစားဆင္ျခင္ျပီးေတာ့ လိုက္နာခိုင္းတာပါ ၊ လူအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိၾကတဲ့အတြက္ ေၾကာင့္ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ အေတြးအေခၚ အယူအဆ တူညီတဲ့အရာရွိသလို မတူညီတဲ့ အေတြးေခၚ အယူအဆေတြလည္း ရွိတတ္္ပါတယ္ ၊
တပည့္ေတာ္တို႔ အေနနဲ႔ ကိုယ့္ထက္ၾကီးသူက ေျပာတာပဲဆိုျပီး အားလုံးကို ေခါင္းတမ္းညိမ့္လို႔ မျဖစ္ပါဘူး၊
ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ မ်ားေသာအားျဖင့္ တစ္ေယာက္ေယာက္ စကားေျပာလိုက္ရင္ ေကာင္းတယ္ ဆိုးတယ္ မိမိ ဦးေႏွာက္နဲ႔ မစဥ္းစား မေတြးေခၚဘဲ ကိုယ့္စိတ္္ထဲ သေဘာက်တယ္ ဆိုရင္လက္ခံခ်င္တယ္၊ အမ်ားကလည္း အဲဒီအတိုင္းပဲ ကိုယ္ပိုင္အသိဥာဏ္နဲ႔ မဆုံးျဖတ္ဘဲ အမွားၾကီးတခုကို ေျပာေနေစကာမူ အမ်ားၾကိဳက္ေတာ့ အဲဒီစကားဟာ အတည္ျဖစ္သြားတာေတြ အမ်ားၾကီးေတြ႔ၾကံဳရပါတယ္ ၊ တခ်ိဳ႕ၾကေတာ့ ကိုယ္တိုင္ဆုံးျဖတ္နိုင္တဲ့ စြမ္းရည္၊ ေျပာရရင္ အသိပညာ သူတို႔မွာ ပါမလာေတာ့ သူမ်ားေျပာနဲ႔ပဲ ေက်နပ္ေနတဲ့သူေတြလည္း အမ်ားၾကီး ေတြ႔ဘူးပါတယ္ ၊ အဲဒီသူေတြဟာ ကိုယ့္ကိုယ္ကို လူၾကားသူၾကား ေရာက္ရင္ သူတို႔ အသိဥာဏ္မရွိဘူးလို႔ထင္မွာလည္း ေၾကာက္တယ္ ၊ ဟိတ္ဟန္ေတာ့ မျပတ္ ေနတတ္ပါတယ္၊ အမ်ားသူေတြကို လိမ္ညာလို႔ ရေနေပမဲ့ ကိုယ့္္ကိုယ္ကိုေတာ့ လိမ္ညာလို႔ မရပါဘူး ၊
အဲဒီသူေတြအတြက္ အသိေပး သတိေပးလိုတာကေတာ့
ဖ်င္း ဖ်င္းမွန္းသိ ၊ လူေတာ္ျဖစ္နိုင္၏ ။
ဖ်င္းေနလ်က္ပင္ ၊ လူေတာ္ထင္ ဖ်င္းျမဲ ဖ်င္းမည္ပင္ ။
ေျပာခ်င္တာက လူတုိင္းလူတိုင္း မည္သူမဆို ကိုယ့္ကိုယ္ကို ဖ်င္းရင္ ဖ်င္းတယ္လို႔သိရင္ အဲဒီလူဟာ လူေတာ္ျဖစ္နိုင္ပါတယ္ ၊ မိမိကိုယ္ကို ဖ်င္းေနပါလ်က္ လူေတာ္ထင္လို႔ကေတာ့ ေနာက္လည္း အဲဒီလူ ဖ်င္းေနအုံးမွာပါပဲ ၊
အဲဒီလိုပါပဲ မိမိက တကယ္မသိပါဘဲလ်က္ သိတာလိုလို တတ္ေယာင္ကား ေနမယ္ဆိုရင္ အဲဒီလူ ပိုျပီးေတာ့ေတာင္ အသိဥာဏ္ေနွာင့္ေႏွးသြားပါတယ္ ၊ မိမိကိုယ္ကို ငါဒီဟာကို တကယ္မသိဘူး မတတ္ဘူးလို႔ သိရင္ အဲဒီလူက ၾကိဳးစားရင္ ပညာရွိသူ ျဖစ္လာမွာပါလို႔ ရဲရဲၾကီး ေျပာလိုက္ခ်င္ပါတယ္။
ယေန႔ေခတ္မွာ အသိဥာဏ္ရွိဖို႔ထက္ အသက္ၾကီးဖို႔က အဓိကျဖစ္ေနပါတယ္၊ အသက္ငယ္ရင္ အထင္ျမင္ေသးခ်င္တဲ့သူေတြကို အမ်ားၾကီးေတြ႔ေနရပါတယ္။
တပည့္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက လူတေယာက္ကို ၾကည့္ရင္ အသက္ၾကီးတာ ငယ္တာကို မၾကည့္ေစခ်င္ပါဘူး ၊ သူတုိ႔ကို ၾကည့္ရင္္ လူရယ္ မူရယ္ နွစ္မ်ိဳးရွိတဲ့အထဲက မူကို ၾကည့္ေစခ်င္တာပါ၊ မူဆိုတာအျခားမဟုတ္ပါဘူး၊ သူ႔ရဲ့ ေျပာဆို ျပဳမူ ျပဳလုပ္ခဲ့တာေတြဟာ ေကာင္းတယ္ ဆိုးတယ္ ခြဲျခားနားလည္ျပီး မေကာင္းတာေတြ႔ရင္ မေကာင္းဘူးလို႔ျမင္ျပီး ေကာင္းေနရင္ ေကာင္းတယ္လို႔ ျမင္တတ္ဖို႔ လိုပါတယ္ ၊ အသက္ၾကီးတဲ့သူဆိုျပီး မေကာင္းတာၾကီးကို ေကာင္းတယ္လို႔ မျမင္ေစခ်င္ပါဘူး ၊ အသက္ငယ္ေနသူပဲဆိုျပီး ေကာင္းေနပါလ်က္ မေကာင္းဘူးလို႔ မျမင္ေစခ်င္ပါဘူး ၊
အဲဒါေတြကို ဘယ္လိုသိရလဲ ဘယ္လိုေပတံေတြနဲ႔ တိုင္းတာရမလဲဆိုရင္ အမ်ားလူ ဘယ္ေလာက္ၾကိဳက္ၾကိဳက္ ဘုရားမူမကိုက္ရင္ အဲဒီအျမင္မ်ိဳး လက္မခံသင့္ပါဘူး၊ အမ်ားလူလဲၾကိဳက္ ဘုရားမူလဲကိုက္တဲ့ အျမင္မ်ိဳးကို သာ လက္ခံသင့္ပါတယ္ ၊ အဲဒီေပတံနဲ႔ တိုင္းတာရပါမယ္ ၊ အခုတပည့္ေတာ္ေျပာတဲ့ စကားလုံးေတြဟာ အရွင္ဘုရားတို႔အေနနဲ႔ ရင့္သီးတယ္လို႔ ထင္ခ်င္ ထင္ၾကမွာပါ ၊ မည္သူတဦးတေယာက္ကိုမွ် ထိခိုက္နစ္နာေစလိုေသာ ဆႏၵမပါဘူးဆိုတာေတာ့ ယုံေစခ်င္ပါတယ္ ၊ ဓမၼ လမ္းေၾကာင္းအရ ထိခိုက္ေနတယ္ဆိုရင္လည္း နားလည္ေပးပါလို႔ ေလွ်ာက္ထားလိုပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါေတြကို သတိေပးေနတဲ့ ဘုရားရွင္စကားေတာ္က ဘာလဲဆိုရင္-
မာ ေ၀ါ ခဏံ ၀ိနာေသထ ။
ခ်စ္သား ခ်စ္သမီးတို႔ ရရွိလာတဲ့အခ်ိန္အခါ အခြင့္ေကာင္းေတြကို မပ်က္စီးေစဖို႔ မွာထားေတာ္မူပါတယ္၊
အဲဒီစကားေတာ္ကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေလးေလးနက္နက္ စဥ္းစားၾကည့္ရင္ အခ်ိန္အခါ အခြင့္ေကာင္းေတြကို မပ်က္စီးေစနဲ႔လို႔ ေျပာဆိုသတိေပးလိုက္ေတာ့ ဆိုလိုရင္းအဓိပၸါယ္ကို လြယ္လြယ္နဲ႔ အမ်ားနားလည္ေအာင္ အေျဖာင့္ျပန္မယ္ဆိုရင္ အခ်ိန္ကို အလကားမျဖစ္ေစဖို႔ အခ်ိန္ကို အလကားျဖဳန္းတီး မပစ္ၾကဖို႔ အခ်ိန္ကိုအၾကိဳးရွိရွိ အသုံးခ်ဖို႔ မွာထားတဲ့စကားပဲလို႔ အဓ္ိပၸါယ္ရတယ္။
ဘယ္လိုလုပ္ျပီးအသုံးခ်ခိုင္းတာလဲဆိုရင္ ဗုဒၶျမတ္စြာ ေလးဆယ့္ငါး၀ါ ကာလပတ္လုံး ေန႔စဥ္ေန႔တိုင္း အျမဲမျပတ္ သတိေပးေနတဲ့စကားေတာ္က -----
အပၸမာေဒန သမၸာေဒထ ။
ခ်စ္သား ခ်စ္သမီးတို႔ ေမ့ေမ့ေလ်ာ့ေလ်ာ့ေပါ့ေပါ့ဆဆ မေနလိုက္ပါနဲ႔၊ အမွတ္တမဲ့ မေနလိုက္ပါနဲ႔ ၊ မေမ့ေလ်ာ့ေသာ သတိတရားနဲ႔ေနၾက၊ အမွတ္တရ ေနၾကလို႔ မိန္႔မွာေတာ္မူပါတယ္၊
ေမ့ေလ်ာ့ေပါ့ဆ အမွတ္တမဲ့ေနသူေတြအတြက္ အပါယ္ေလးပါးဟာ မိမိအိမ္နဲ႔တူတယ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကုိ ပမတၱႆ စ နာမ စတၱာေရာ အပါယာ သကေဂဟသဒိသာ- ဆိုတဲ့ေဒသနာေတာ္ က ေထာက္ခံေနပါတယ္။
အပါယ္ဆိုတာဘာကိုဆိုတာလဲဆိုရင္ ခ်မ္းသာကင္းရာ အရပ္ကို အပါယ္လို႔ေခၚတာပါပဲ ၊ ခ်မ္းသာကင္းတယ္ဆိုေတာ့ ဆင္းရဲတဲ့ေနရာအရပ္ကို ေျပာလိုတာပါ ၊ ဥပမာအေနနဲ႔ကေတာ့ ျမင္း ႏြား ေခြး ေၾကာင္ စတဲ့ သတၱ၀ါေတြကိုၾကည့္ၾကည့္ အဲဒီသတၱ၀ါေတြ ဘယ္ေလာက္ဆင္းရဲလဲ ဆိုရင္ေပါ့၊ အဲဒီသတၱ၀ါေတြဆိုရင္ ပိုင္ရွင္က အေလးမထားရင္ ၀မ္းစာအတြက္ ထမင္းရည္ေတာင္ ၀ေအာင္ေသာက္ ရဖို႔ မလြယ္ပါဘူး၊ ဆင္းရဲပါတယ္္ မိမိတို႔လည္း ကိုယ့္အိမ္ဆိုတာ ကိုယ္ေနခ်င္သလိုေနမယ္ ကိုယ္စားခ်င္ သလိုစားမယ္ ကိုယ္သြားလာခ်င္သလို သြားလာလို႔ရတယ္၊ ဘယ္္သူကကိုယ့္ကို လာတားမွာလဲ၊ ဘယ္သူကမွ မတားပါဘူး၊ အဲဒါဆိုရင္ အလွဴဒါနမေပးလွဴ သိီလမေဆာက္တည္မက်င့္သုံး ဘာ၀နာတရားပြားမ်ားအားထုတ္္မွဳဘာတခုမွမလုပ္ဘူး။ မေကာင္းတာလုပ္ မေကာင္းတာေျပာ မေကာင္းတာၾကံ ေမ့ေလ်ာ့ေပါ့ဆ အမွတ္တမဲ့ေနတဲ့ သတၱ၀ါေတြရဲ့စံအိမ္ဟာ အပါယ္ေလးပါးပါပဲ ။
မေမ့မေလ်ာ့ မေပါ့မဆေသာ သတိနဲ႔ေန အမွတ္တရေနဆိုတာ ဘယ္လိုေနခိုင္းတာလည္းဆိုရင္---
‘ကထံ ဘူတႆ ေမ ရတၱိႏၵိ၀ါ ၀ီတိ၀တၱႏၱီ’တိ ပဗၺဇိေတန အဘိဏွံ ပစၥေ၀ကၡိတဗၺံ ။
ငါဘယ္လိုနည္းနဲ႔ ေန႔ေတြ ညေတြကို ေက်ာ္လြန္ေစရပါ့မလဲ ဘယ္လိုကုန္ဆုံးေစရပါ့မလဲလို႔ အျမဲ မျပတ္ဆင္ျခင္စဥ္းစားရမယ္ ၊ အလွဴဒါနေပးလွဴ သိီလေဆာက္တည္က်င့္သုံး ဘာ၀နာတရားပြားမ်ားလို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေကာင္းေအာင္ေစာင့္ထိန္းလို႔ွ ေကာင္းတဲ့ကာယကံအမွဳေတြ ျပဳလုပ္ေနထိုင္သြားမယ္၊ နွဳတ္ကိုေကာင္းေအာင္ေစာင့္ထိန္းလို႔ ေကာင္းတဲ့ စကားေတြကို ေျပာဆိုေနထိုင္သြားမယ္၊ စိတ္ကိုေကာင္းေအာင္ထိန္္းလို႔ ေကာင္းတဲ့အၾကံေကာင္းေတြကို ၾကံစည္သြားမယ္လို႔ သႏၵိဌာန္ ျပဳထားရပါမယ္။
ကိုယ့္ စိတ္ထဲမွာ ေကာင္းေသာနံနက္ခင္းျဖစ္ခ်င္ရင္ အဲဒီနံနက္ခင္း မွာ ေကာင္းတဲ့အလုပ္ ေကာင္းတဲ့အေျပာ ေကာင္းတဲ့အၾကံအစည္ေတြကို ေျပာဆိုၾကံစည္ျပဳလုပ္ေနတယ္ ဆိုရင္ ေကာင္းေသာနံနက္ခင္း ျဖစ္မွာပါပဲ၊ ေကာင္းတဲ့ေန႔လည္ခင္း ေကာင္းတဲ့ည ျဖစ္ခ်င္ရင္လဲ မေကာင္းတာမလုပ္၊ မေကာင္းတာမေျပာ၊ မေကာင္းတာ မၾကံစည္ဘဲ ေနၾကမယ္ ဆိုရင္ ေကာင္းတဲ့ေန႔လည္ ေကာင္းတဲ့ညျဖစ္ျပီေပါ့။
အခ်ိဳ႕သူတို႔ရဲ့ အယူအဆဟာ အလုပ္တခုလုပ္ရင္ ဒီေန႔ကေကာင္းတယ္ ဒီေန႔က မေကာင္းဘူးလို႔ ေျပာေလ့ရွိပါတယ္၊ သူတို႔ေျပာတဲ့ ေန႔ေကာင္းတယ္ မေကာင္းဘူးဆိုတာ သူတို႔နဲ႔ပဲဆိုင္ပါတယ္္ ၊ ဒီေန႔ဟာ ေကာင္းတဲ့ေန႔လို႔ သူတို႔ဘယ္ေလာက္ေျပာေျပာ မေကာင္းတာေတြပဲ လုပ္ေနရင္ အဲဒီေန႕ဟာ ဘယ္ေတာ့မွ ေကာင္းတဲ့ေန႔ ဟုတ္မွာမဟုတ္ပါဘူး ၊ ဒီေန႔ဟာ မေကာင္းဘူးလို႔ ဘယ္ေလာက္ေျပာေျပာ ေကာင္းတာလုပ္တဲ့ေန႔ဟာ ေကာင္းတဲ့ေန႔ပါဘဲ။
ကိုယ္ နွဳတ္ စိတ္ သုံးပါထဲက မိမိဟာ အားလုံးကို မထိန္းနုိင္ရင္ေတာင္ တခုခုကို ေစာင့္ထိန္းနိုင္ရင္ေကာင္းတယ္။ အားလုံးထိန္းန္ိုင္ရင္ ပိုေကာင္းပါတယ္၊
တပည့္ေတာ္အေနနဲ႔ အသိေပး သတိေပးလိုတာက ကိုယ္လုပ္မဲ့အလုပ္ မျပဳလုပ္ခင္ ပတ္၀န္းက်င္ကို ဂရုစိုက္ျပီး ဘယ္သူ႕ကိုမ်ား ထိခိုက္မလဲ ၊ ကိုယ္ေျပာမယ့္စကား မေျပာၾကားခင္ ပတ္္၀န္းက်င္ကို ဂရုစိုက္ျပီး ဘယ္သူ႕ကိုမ်ား ထိခိုက္မလဲ ၊ ကိုယ္ေတြးမဲ့အေတြး မေတြးေတာခင္ ပတ္၀န္းက်င္ကို ဂရုစိုက္ျပီး ဘယ္သူကိုမ်ား ထိခိုက္မလဲ ဆိုတာကိုအသိေပး သတိေပးလိုပါတယ္၊
ထိခိုက္တဲ့ေနရာမွာ ဓမၼ လမ္းေၾကာင္းဘက္ကေျပာဆိုလို႔ ထိခိုက္တာေတာ့မေျပာလိုပါဘူး ၊ မွားယြင္း လြဲမွားတဲ့ အယူအဆ အေတြးအေခၚ အေျပာအဆို မ်ိဳးနဲ႔ မထိခိုက္ေစခ်င္တာပါ ၊ အမွားဆိုတာ လူတိုင္းမွားတတ္ၾကပါတယ္ လူတိုင္းလူတိုင္း မွားခြင့္ေတာ့ ရွိပါတယ္။ ကိုယ္မွားလိုက္တဲ့အမွားဟာ သူမ်ားမ်က္ရည္က် ေလာက္တဲ့အမွားမ်ိဳး သူမ်ားဘ၀ပ်က္ေလာက္မဲ့ အမွားမ်ိဳးေတာ့ ဘယ္သူမွ မမွားသင့္ပါဘူး ။
ကိုယ္ ႏွဳတ္ စိတ္ သုံးပါးထဲက (ႏွဳတ္)ပါးစပ္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ သတိထားမိေအာင္ အနည္းငယ္ ေျပာလိုပါတယ္၊
မယဥ္ေက်းရင္ အမ်ားမုန္္း ၊ အထင္ေသးရင္ အမွားဆုံး တဲ့ --
ဒါဘာေျပာတာလဲဆိုရင္ မည္သူမဆို ၀တ္စား သြား လာ ေျပာဆို ေနထိုင္တဲ့ေနရာမွာ ယဥ္ေက်းေစဘို႔ အတြက္ ေရွးေရွးပညာရွင္ အခ်ိဳ႕က မယဥ္ေက်းရင္ အမ်ားမုန္း ဆိုတဲ့ စကားရပ္ကို ေရးသားခဲ့ပါတယ္ ၊
မုခံ နာမ ဘုဥၨနတၳာယ ေစ၀ ကထနတၳာယ စ ။
ပါးစပ္ဆိုတာအစားစားျခင္းအက်ိဳးငွာ စကားေျပာဆိုျခင္းအက်ိဳးငွာ ျဖစ္ပါတယ္ ၊ အရပ္သားစကားနဲ႔ ရိုင္းရိုင္းေျပာရရင္ အစားမ်ိဳဖို႔ရန္ႏွင့္ စကားဆိုဖို႔ရန္အတြက္ ဖြဲ႔စည္းထားတာ ေတာ့မွန္ပါတယ္၊
အရိုးမ်ားတဲ့အသားကို ဘယ္သူမွ မစားခ်င္ၾကသလို မရိုးသားတဲ့စကားကိုလည္း မေျပာဆိုမိေစဖို႔ အသိေပးလိုပါတယ္ သတိေပးလိုပါတယ္ ။
မရိုးမသားတဲ့ စကားဆိုတာ ဘယ္လိုစကားမ်ိဳးလဲ ၊ ေျပာမိရင္ဘယ္လို အက်ိဳးတရားေတြ ခံစားရမလဲ (ေျပာေတာ့ဘာျဖစ္လဲ)လို႔ ေမးစရာရိွပါလာတယ္ ။
မရုိးသားတဲ႔စကားဆိုတာ အျခားမဟုတ္္ပါဘူး ၀စီကံေလးပါးပါပဲ ၊
အဲဒါက ဘာေတြလည္းဆိုရင္
(၁)မုသာ၀ါဒါ ----- မဟုတ္မမွန္ ခ်ြတ္ယြင္းတဲ့ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း ၊
(၂) ပိသုဏ၀ါစာ ----သူႏွစ္ေယာက္တို႔ရဲ့ ခ်စ္ျခင္းကို ကြဲျပားေစတတ္ေသာ ေခ်ာပစ္ကုန္းတိုက္တဲ့ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း ၊
(၃) ဖရုသ၀ါစာ---- သူတပါးတို႔ရဲ့စိတ္ကို ပူေလာင္ေစတတ္တဲ့ လႊကဲ့သို႔ ၾကမ္းတမ္းေသာ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း အလြယ္ေျပာရရင္ အာၾကမ္း လ်ွာၾကမ္းနဲ႔ ေျပာဆိုျခင္း ၊
(၄) သမၹပၸလာပ----အက်ိဳးမရွိ ပိန္ဖ်င္းတဲ့ စကားကို ေျပာဆိုျခင္းရယ္လို႔ မရိုးသားတဲ့စကား ေလးမ်ိဳးရွိပါတယ္။
အဲဒီေလးမ်ိဳးထည္းက မိမိတို႔တေတြ က်ဴးလြန္မိရင္ေတာ့ ဘယ္လိုအက်ိဳးတရားေတြခံစားရမလဲ ဆိုရင္ေတာ့ အဆိုးဆုံး အက်ိဳးခံစားရမွဳ အေပါ့စားခံစားရမွဳရယ္လို႔ ႏွစ္မ်ိဳး ခံစားၾကရပါတယ္၊ ေလးမ်ိဳးထည္းက ဘယ္ဟာက်ဴးလြန္မိ က်ဴးလြန္မိ အဆိုးဆုံးအက်ိဳးခံစားရမွဳကေတာ့ အတူတူပါပဲ ၊ အေပါ့ဆုံးအက်ိဳးခံစားမွဳပဲ က်ဴးလြန္မိသည္အားေလ်ာ္စြာ ကြာဟသြားတာပါ၊
အဲဒီေလးမ်ိဳးအတြက္ အၾကီးဆုံးမေကာင္းက်ိဳးခံရမွဳက ဘာေတြလည္းဆိုရင္
(၁) ငရဲဘုံမွာ ျဖစ္ရပါတယ္ ၊
(၂) တိရစၦာန္ဘုံမွာ ျဖစ္ရပါတယ္ ၊
(၃) ျပိတၱာဘုံမွာ ျဖစ္ရပါတယ္ အဲဒီလို ခံစားရပါတယ္။
အေပါ့ဆုံးမေကာင္းက်ိဳးက ဘာလဲဆိုရင္
(၁) မဟုတ္မမွန္တဲ့ စကားေျပာတဲ့သူေတြဟာ ကံေကာင္းေထာက္မလို႔ လူျပန္္ျဖစ္ရင္ေတာင္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို စြပ္စြဲခံရတတ္ပါတယ္ ၊ တခ်ိဳ႔ ကိုယ္မလုပ္ရ ပါပဲလ်က္ သူမ်ားရဲ့ အစြပ္စြဲခံရတာေတြ ေတြ႔ဘူးမွာပါ ၊ အဲဒါေတြဟာ အတိတ္ဘက ကိုယ္တိုင္ျပဳမိခဲ့တဲ့ မေကာင္းက်ိဳးခံစား ရတာပါ ။
(၂) သူတပါးတို႔ရဲ့ခ်စ္ျခင္္းကို ပ်က္စီးေစတတ္ေသာ စကားကို ေျပာဆိုတဲ့သူေတြဟာ ကံေကာင္းေထာက္မလို႔ လူျပည္ျပန္ေရာက္ရင္ေတာင္ မိတ္ေဆြ ခင္ပြန္းတို႔ႏွင့္ စိတ္၀မ္းကြဲျပား မွဳကို ျဖစ္ေစပါတယ္၊ တခ်ိဳ႔ ညီရင္းအစ္ကို ေမာင္နွမ ျဖစ္ေစကာမွဳ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ စိတ္၀မ္းကြဲျပားေနတာေတြဟာ အတိတ္ဘ၀က ဒီကံကို လြန္းက်ဴးမိခဲ့ၾကလို႔ ျဖစ္ေနၾကတာပါ ။
(၃) သူတပါးတို႔ရဲ့စိတ္ကို ပူေလာင္ေစတတ္တဲ့ လႊကဲ့သို႔ ၾကမ္းတမ္းေသာစကားကို ေျပာဆိုတဲ့ သူေတြဟာ ကံေကာင္းေထာက္မလို႔ လူျပည္ျပန္ေရာက္ရင္ေတာင္ မိမိစိတ္ထဲ မႏွစ္မ်ိဳ႕ မခံခ်င္ေသာ (မိမိစိတ္ မႏွစ္သက္ဖြယ္ )အသံကိုၾကားရတတ္ပါတယ္ ၊ တခ်ိဳ႕ မႏွစ္သက္ဖြယ္ အသံၾကားျပီး စိတ္ေခ်ာက္ျခား ေန တတ္တဲ့သူေတြဟာ ကိုယ္ျပဳခဲ့တဲ့ မေကာင္းက်ိဳးေၾကာင့္ ခံစားရတာပါ ။
(၄) အက်ိဳးမရွိ ပိန္ဖ်င္းတဲ့ စကားကို ေျပာဆိုတဲ့သူေတြဟာ ကံေကာငး္ေထာက္မလို႔ လူျပန္ျဖစ္ရင္ေတာင္ မိမိေျပာလိုက္တဲ့ စကားကို သူတပါးေတြ လက္မခံခ်င္ျဖစ္တတ္ပါတယ္ ၊ တခ်ိဳ႔ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေကာင္းတာေျပာေျပာ ကိုယ့္ေျပာလိုက္တဲ့ စကားကို လက္မခံခ်င္ တာေတြ ေတြ႔ဘူးၾကမွာပါ၊ ဒါေတြ အားလုံးဟာ မရိုးမသားတဲ့ စကားကို ေျပာဆိုမိလို႔ အဆိုးဆုံး မေကာင္းက်ိဳးခံစားရမွဳနဲ႔ အေပါ့ဆုံး မေကာင္းက်ိဳး ခံစားရမွဳေတြပါ ၊
အဲဒါေၾကာင့္ မိမိတို႔ တေတြလည္း တတ္နုိင္သမွ် မိမိဘ၀အတြက္ ေကာင္းတာလုပ္ဖို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အသင့္ျပင္ထားေစလိုပါတယ္ ၊ ကိုယ္လုပ္လိုက္တဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ တခုရဲ့အေပၚမွာ ဘယ္အခ်ိန္ ဘယ္အခါ ဘယ္ေနရာေရာက္ေရာက္ တကယ္တမ္းျပန္ေတြးၾကည့္ရင္ တန္ေၾကးရွိ မရွိ စစ္ေဆးၾကည့္ျပီး ျပဳျပင္ေနထိုင္သြားၾကပါလို႔ေနာက္ဆုံး အသိေပး သတိေပးတဲ့ အေနမ်ိဳးျဖင့္ ေျပာၾကား ခဲ့ေသာ အတုယူလိုက္နာစရာႏွင့္ သတိျပဳေရွာင္ၾကဥ္စရာ အမည္ရွိတဲ့ စာတမ္းလႊာကို နိဂုံးခ်ဳပ္လိုက္ပါတယ္ သံဃာေတာ္အရွင္သူျမတ္တို႔ဘုရား-------------
ရုိေသေလးစားစြာျဖင့္ ----
အရွင္၀ိမလာလကၤာရ
M.A(Previous)
ဆန္စကရစ္တကၠသိုလ္၊
ဗာရာဏသီျမိဳ႔။
မွီျငမ္း ကိုးကားသည့္ က်မ္း စာရင္း-
(၁) ( ၀ိ- ၁ ၊ ဌ-- ၁ )
(၂) ( ဓံ -- ၁/၂)
(၃) (အံ-- ၂ /၃)
(၄) ဗုဒၶ၀ံသ ပါဠိေတာ္။
No comments:
Post a Comment