ပါလိေလယ်ကေတာအုပ္
“နာနာ ဟိ ေခါ ေနာ, ဘေႏၱ , ကာယာ , ဧကဥၥ ပန မေည စိတၱံ”
“နာနာ ဟိ ေခါ ေနာ, ဘေႏၱ , ကာယာ , ဧကဥၥ ပန မေည စိတၱံ”
“ျမတ္စြာဘုရား၊ တပည့္ေတာ္တို႔ သုံးဦးမွာ ကိုယ္ကသာ သံုးကိုယ္ကြဲျပား ေနေသာ္လည္း စိတ္သည္ကား မကြဲမျပား ႏုိ႔ႏွင့္ေရ ေရာထားသကဲ့သို႔ တစ္သားတည္းကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနၾကပါသည္ဘုရား"
(မဟာ၀ါ- ႏွာ-၄၉၈)
(မဟာ၀ါ- ႏွာ-၄၉၈)
ကိုရင္ငယ္ဘ၀က မဟာ၀ါပါဠိေတာ္ႏွင့္ ဓမၼပဒ႒ကထာတို႔ကို သင္ယူခဲ့ရသည္။ ထိုစဥ္က ျမတ္ဗုဒၶ သည္ ေျပာဆိုဆုံးမ၍ မရသည့္ သံဃာကို စြန္႔ခြါကာ ပါလိေလယ်က ေတာ၌ တစ္ပါးတည္း သီတင္းသုံးေနထိုင္ပုံ၊ အေပါင္းအသင္း အုပ္စုတို႔ႏွင့္ ေနရျခင္းကို ျငီးေငြ႔၍ တစ္ေကာင္တည္း ထြတ္လာေသာ ဆင္မင္းၾကီးက တစ္၀ါတြင္းလုံး ဘုရားရွင္ကို ျပဳစုလုပ္ေကၽြးပုံ၊ ေမ်ာက္တစ္ေကာင္သည္ မိမိလွဴဒါန္းေသာ ပ်ားရည္ကို ဘုရားရွင္ ဘုန္းေပးသုံးေဆာင္ေသာေၾကာင့္ ၀မ္းသားအားရ ခုန္ေပါက္ကခုန္သျဖင့္ သစ္ကိုင္းက်ိဳး ေသလြန္ကာ နတ္ျပည္၌ ေမ်ာက္နတ္သားျဖစ္ပုံ စေသာပုံရိပ္တို႔သည္ စြဲစြဲထင္ထင္ ရွိေနခဲ့ေပ၏။ အခ်ိဳ႔ေသာ ဘုရားတန္းေဆာင္း၊ ျပခန္းတို႔တြင္ ယင္းျဖစ္စဥ္ ပန္းခ်ီပုံတို႔ကို ေရးဆြဲဖန္တီးထားသျဖင့္ ပို၍ပင္ မွတ္မွတ္ရရ ရွိေနခဲ့၏။
အမွတ္ရျခင္းႏွင့္အတူ ယင္းေနရာသို႔ သြားေရာက္ကာ ဖူးေမွ်ာ္ခ်င္လွသည္။ ယင္းပါလိေလယ်ကေတာသည္ ယခုေခတ္တြင္ မည္သည့္အရပ္တြင္ တည္ရွိ၍ မည္သည့္ အေျခအေန ျဖစ္ေနသနည္း။ ဘုရားရွင္သီတင္းသုံးခဲ့သည့္ ေနရာအျဖစ္ တစ္ခုတ္တစ္ရ အထိမ္းအမွတ္ေတြေရာ ရွိေနပါဦးမည္ေလာ စေသာ အေတြးတို႔ျဖင့္ စဥ္းစားခဲ့ဘူးသည္။ မိမိအေနျဖင့္ အိႏၵိယတြင္ နာမည္ၾကီးဘုရားဖူးဌာနမ်ားသို႔ အၾကိမ္ၾကိမ္ ေရာက္ခဲ့ဘူးသည္။ သို႔ေသာ္ ေရာက္ခ်င္သည့္ ယင္းေနရာကား မပါ၀င္ခဲ့ေပ။ ဆႏၵရွိေနေသာ္လည္း မေရာက္ဘူးေသးေသာေၾကာင့္ သြားေရာက္ ဖူးေမွ်ာ္ခ်င္စိတ္မ်ား အာသီသျပင္းစြာ ျဖစ္ရေလ၏။
ယခုႏွစ္တြင္ ဗာရာဏသီေရာက္ သံဃာမ်ားႏွင့္အတူ ေကာသမၺီသို႔ ဘုရားဖူး တစ္ေခါက္ေရာက္ခဲ့သည္။ သီရိလကၤာေက်ာင္းသို႔ ၀င္ေရာက္အနားယူခိုက္ ေက်ာင္းထုိင္ ဆရာေတာ္ ေဒါက္တာ၀ိသုဒၶိႏွင့္ အာလာပသလႅာပ ေျပာျဖစ္ၾက၏။ ထိုဆရာေတာ္က ေကာသမၺီကို ဖူးျပီးရင္ ပါလိေလယ်ကေတာသို႔ မသြားေတာ့ဘူးလား ဟု ေမးေလ၏။ မိမိအေနျဖင့္ ယင္းေနရာသို႔ ေရာက္လည္း မေရာက္ဘူး ယင္းေနရာအေၾကာင္းကို ၾကားလည္း မၾကားဖူးသျဖင့္ သြားရမည့္ေနရာစာရင္းတြင္ ထည့္သြင္းမထားခဲ့ေပ။ သြားလိုလ်င္ ေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္ လမ္းျပ ထည့္ေပးလိုက္မည္၊ အသြားအျပန္ တစ္နာရီ ေက်ာ္ေလာက္ အခ်ိန္ေပးရမည္ဟု ေျပာေလ၏။ ဆရာေတာ္၏ တိုက္တြန္းမႈအျပီး မိမိအေနျဖင့္လည္း သြားေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ခ်င္ေသာ ေနရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀မ္းသာအားရ လက္ခံျဖစ္၏။
သို႔ျဖင့္ ေကာသမၺီမွ ခရီးဆက္ၾကရာ ထိုေနရာသို႔ နာရီ၀က္ေက်ာ္ၾကာ ေမာင္းရေလ၏။ လမ္းကား ေတာလမ္းျဖစ္၍ က်ဥ္းေျမာင္းျပီး ဆိုးရြား၏။ လမ္းကို လယ္ကြင္းမ်ား အၾကားတြင္ ေကြ႔ေကာက္စြာ ေဖာက္လုပ္ထားျခင္းျဖစ္၍ လွေတာသား ေျပာသ ကဲ့သို႔ ေက်ာက္ခဲစားခဲ့လ်င္ပင္ အစာေၾကႏုိင္ေသာ လမ္းမ်ိဳးျဖစ္၏။ ေကာသမၺီႏွင့္ ထိုေနရာသည္ (၁၅)ကီလိုမီတာေက်ာ္ခန္႔သာ ေ၀းေသာ္လည္း လမ္းမေကာင္းျခင္းေၾကာင့္ အခ်ိန္ေပးကာ သြားေရာက္ၾကရ၏။
ေတာင္ထိ္ပ္တြင္ ဂ်ိန္းဘုရားေက်ာင္းတုိ႔ျဖင့္ တင့္တင့္တယ္တယ္ ယွဥ္တြဲကာ တည္ရွိေနေသာ ေတာင္ႏွစ္ေတာင္ကို အေ၀းမွပင္ လမ္းျမင္ရသည္။ ထိုေတာင္တို႔သည္ ယမုနာျမစ္ကမ္းေဘးတြင္ ကပ္လ်က္ တည္ရွိေပ၏။ ေတာင္ညီေနာင္တို႔သည္ ေက်ာက္ အတိျပီးေသာ ေက်ာက္ေတာင္မ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ထိုတြင္ ေတာင္တစ္ေတာင္မွာ အနည္းငယ္ ၾကီးကာ ျမင့္မားျပီး ေတာင္တစ္ေတာင္မွာ အနည္းငယ္ ေသးကာ နိမ့္၏။ ၾကီးေသာေတာင္သည္ သစ္ပင္တိုျဖင့္ စိမ္းစိုလန္းဆန္းေနျပီး ေတာင္ထိပ္တြင္ ဂ်ိန္းဘုရားေက်ာင္းၾကီး တစ္ေက်ာင္းရွိ၏။ ထုိေက်ာင္းသို႔ သြားေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ႏုိင္ရန္ ေတာင္တက္စၾကၤံ အုတ္ေလွခါးလမ္းကေလး ကို ေသသပ္စြာ ေဖာက္လုပ္ထား၏။ ငယ္ေသာေတာင္သည္ ေတာင္ၾကီးေလာက္ သစ္ပင္မ်ားမ်ားစားစား မရွိေပ။ ေတာင္ေပၚသို႔ တက္ရန္ အုတ္ေလွခါးလမ္းက်ယ္ကုိမူ ခိုင္ခန္႔စြာ ေဆာက္လုပ္ထား ၏။ ေတာင္ခလယ္တြင္ ဂ်ိန္းဘုရားေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း တည္ရွိျပီး ယင္းေက်ာင္းသို႔ သြားေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ရန္ ေဆာက္လုပ္ထားျခင္းျဖစ္၏။ ဂ်ိန္းေက်ာင္းကို ျဖတ္ေက်ာ္ျပီး အုပ္ေလွခါး လမ္းကေလးအတိုင္း ဆက္လက္တက္ၾကေသာအခါမွ ေတာင္ထိပ္တြင္ ပူေဇာ္ထားသည္ ဘုရားရွင္ေက်ာင္းေဆာင္ကေလးကို ဖူးေမွ်ာ္ၾကရ၏။
ေတာင္ထိပ္က ျမတ္ဗုဒၶေက်ာင္းေတာ္ရာ
ဘုရားေက်ာင္းေဆာင္ေလးကို ပူေဇာ္လို႔ရရန္ ေဆာက္လုပ္ထားျခင္း ျဖစ္ဟန္တူ၏။ ေသးငယ္လွျပီး အမိုးအကာ မရွိေပ။ ယင္းသို႔ၾကီးက်ယ္ခန္းနားမႈ မရွိေသာ္လည္း ျမတ္ဗုဒၶ ဆယ္၀ါေျမာက္ ၀ါကပ္ ၀ါဆိုခဲ့သည့္ ေနရာျမတ္အျဖစ္ အာရုံျပဳခြင့္ရ၍ ေက်နပ္ၾကရသည္။ ထိုေနရာသို႔ ေရာက္ခိုက္ ငယ္စဥ္ကတဲက စြဲထင္ေနခဲ့ေသာ ပါလိေလယ်က ပုံရိပ္တို႔ကို အလြမ္းေျပ ၾကည့္ခြင့္ရခဲ့သည္။ လမ္းျပ အမ်ိဳးသား၏ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ ေတာင္ထိပ္သို႔ တက္ေရာက္ကာ ဖူးေမွ်ာ္ၾကရေသာ္လည္း ေနမင္းၾကီးကား အျငိဳးၾကီးစြာ ပူျပင္းေနခိုက္မို႔ ပင္ပန္းလွသည္။ အခ်ိဳ႔သံဃာမ်ားကား ေတာင္ေပၚသို႔ မတက္ေရာက္ၾကဘဲ ေတာက္ေအာက္မွပင္ လွမ္းကာ အာရုံျပဳ ပူေဇာ္ၾကသည္။ ေတာင္ေျခရင္းတြင္ ရြာငယ္ေလး တစ္ရြာ တည္ရွိသည္။ ရြာထဲတြင္ ဂ်ိန္းဘုရားေက်ာင္းမ်ားစြာကိုလည္း ေတြ႔ရေပ၏။ ယခုအခါ ဂ်ိန္းဘာသာ၀င္တုိ႔ အဓိကလာေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ၾကရာ ေနရာျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ခန္႔မွန္းမိ၏။
ပါလိေလယ်ကေတာ၏ မ်က္ေမွာက္ရႈ႔ခင္းတို႔မွာ စာေပမွာ အာရုံျပဳရသကဲ့သို႔ ခန္႔ညားမေနခဲ့ေပ။ ေတာၾကီးျမိဳင္ၾကီး မဟုတ္ေတာ့ေသာ္လည္း ေတာေတာင္ပုံရိပ္မ်ား အထင္သား က်န္ရွိေနသျဖင့္ ေက်နပ္စရာေတာ့ ေကာင္းေသး၏။ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ေထာင္ေျခာက္ရာနီးပါး ၾကာခဲ့ျပီမို႔ မျမဲျခင္းသေဘာအရ ေျပာင္းလဲခဲ့ေပျပီ။ စာေပတို႔ကို အမွတ္ရရင္း ဤေနရာသို႔ ၾကြေရာက္ခဲ့သည္ ျမတ္ဗုဒၶပုံရိပ္တို႔ကို ထင္ထင္ရွားရွား ျမင္ေရာင္လာမိသည္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ေဃာတိတာရုံေက်ာင္း၌ သပိတ္ သကၤန္းႏွင့္ ေနရာတို႔ကို ကိုယ္ေတာ္တိုင္ သိမ္းဆည္းေတာ္မူကာ ရပ္ေတာ္မူလ်က္ပင္ ေျပာမရေသာ ရဟန္းသံဃာ တို႔အား ဂါထာဆယ္ပုဒ္တို႔ျဖင့္ ဆုံးမေတာ္မူ၏။ ယင္းေနာက္ ဆားခ်က္ရြာအနီး ေတာရေဆာက္တည္ေနေသာ အရွင္ဘဂုထံသို႔ တစ္ပါးတည္း ၾကြေတာ္မူေလ၏။ ထိုေတာရေက်ာင္း၌ တစ္ညေနႏွင့္ တစ္ညပတ္လုံး သီတင္းသုံးေတာ္မူကာ တစ္ပါးတည္းေနရာျခင္း၏ ခ်မ္းသာတို႔ကို ေဟာျပေတာ္မူေလသည္။
ထို႔ေနာက္ အေရွ႔၀ါးေတာသို႔ တစ္ပါးတည္း ဆက္လက္ၾကြေတာ္မူ၏။ ထို၀ါးေတာတြင္ ဖလသမာပတ္ျဖင့္ သီတင္းသုံးေနၾကေသာ အရွင္အႏုရုဒၶါ၊ အရွင္နႏၵိယ၊ အရွင္ကိမိလ ဟူေသာ မေထရ္ျမတ္သုံးပါးတုိ႔သည္ ျမတ္ဗုဒၶအား ညီညြတ္စြာ ၾကိဳဆိုၾကျပီး ၀တ္ၾကီး၀တ္ငယ္ျပဳၾကေလသည္။ မေထရ္ျမတ္သုံးပါးတို႔သည္ ျမတ္စြာဘုရား ေမးေတာ္သည့္အတိုင္း “က်မ္းမာၾကပါသည္၊ မွ်တပါသည္၊ ဆြမ္းကြမ္းတို႔ ျပည့္စုံပါသည္” ဟု ေလွ်ာက္ထားေသာအခါ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ေကာင္းခ်ီးသာဓု ေပးေတာ္မမူဘဲ ဆိတ္ဆိတ္ သာ ေနေတာ္မူေလ၏။ “တပည့္ေတာ္တို႔သည္ အခ်င္းခ်င္းအေပၚ၌ ေမတၱာႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ကိုယ္မႈ၊ ႏႈတ္မႈ၊ စိတ္မႈတို႔ကို မ်က္ေမွာက္ မ်က္ကြယ္တြင္ ထားရွိက်င့္သုံး ၾကပါသည္၊ မိမိကိုယ္ၾကိဳက္ကို ဖယ္၍ တစ္ပါးသူ၏ အၾကိဳက္တိုင္းလိုက္နာကာ ႏို႔ႏွင့္ေရ ေရာသကဲ့သို႔ တစ္တေဘာတည္း ညီညြတ္သင့္ျမတ္ၾကပါသည္ဘုရား”ဟု ေလွ်ာက္ထားေသာအခါတြင္မူ ေကာင္းခ်ီးသာဓု ေပးေတာ္မူေလ၏။
ဤျဖစ္ရပ္တို႔၌ ျမတ္စြာဘုရား ျပေတာ္မူခ်င္ေသာ အလိုေတာ္မွာ ရုိးရွင္းလွေပ၏။ ခ်မ္းသာလိုပါလ်င္ အရွင္ဘဂုမေထရ္ကဲ့သို႔ တစ္ေယာက္တည္း ဆိတ္ျငိမ္ရာတြင္ သတိပ႒ာန္ျဖင့္ ေနရမည္။ ထို႔သို႔ေနရန္ အေျခအေနမေပး၍ အေပါင္းအသင္းႏွင့္ ေနရလ်င္ အႏုရုဒၶါတို႔ကဲ့သို႔ ေမတၱာသုံးမ်ိဳးတို႔ျဖင့္ ေနရမည္ဟု ဘ၀သင္ခန္းစာ ေပးေတာ္မူေလ၏။
ထုိျဖစ္စဥ္တုိ႔ကို သတိရမိျခင္းႏွင့္အတူ ယခု ေတာ္ေပၚမွ လွမ္းျမင္ေနရေသာ ျမင္ကြင္းတုိ႔မွာ ကဗ်ာဆန္သလို ရွိေပ၏။ ခပ္လွမ္းလွမ္းတြင္ ယမုနာျမစ္ၾကီးက စိမ္းလဲ့ကာ စီးဆင္းေန သည္။ ျမစ္ေရျပင္တြင္ ေလွၾကီး၊ ေလွငယ္တို႔သည္ ထက္ေအာက္ဆန္ကာ သြားလာေန ၾကသည္။ ျမစ္တစ္ဘက္ကမ္းတြင္မူ စိုက္ခင္းမ်ားက စိမ္းစိုေနေပ၏။ ခပ္ေ၀းေ၀းက ေတာအုပ္ငယ္ ကေလးတို႔မွာ သစ္ပင္ ၾကိဳးတိုးၾကိဳးတဲျဖင့္ ေနခ်င္စဖြယ္ လွပေန၏။ ေတာင္ေျခရင္းတြင္ ျမက္စားေန ၾကေသာ ဆိတ္ႏွင့္ႏြားမ်ား၊ တုတ္တစ္ေခ်ာင္း ကိုင္ကာ ထိန္းေက်ာင္းေနၾကေသာ ဆိတ္ေက်ာင္းသားႏွင့္ ႏြားေက်ာင္းသားတို႔ကို ျမင္ေတြ႔ရသည္။ ေတာင္ယာသူ ကုလားမတို႔မွာလည္း ဆာရီစတစ္လႊားလြႊားျဖင့္ ေတာင္ယာအလုပ္ကို လုပ္ကိုင္ေနၾက၏။
မိမိ၏ စိတ္အာရုံ၌မူ ခမ္းေ၀းေ၀းက ေတာအုပ္ငယ္၏ သစ္ပင္တစ္ပင္ရင္းတြင္ အရွင္ဘဂု မေထရ္က တစ္ပါးတည္း ဆိတ္ျငိမ္စြာ ထုိင္ေနေလ၏။ ယမုနာျမစ္ကမ္းစပ္တြင္မူ အရွင္အႏုရုဒၶါ မေထရ္၏ ပုခုံးထက္သို႔ အရွင္နႏၵိယက ေသာက္ေရအိုးတစ္အုိးကို ပင့္ေပးေန၏။ ဖြတ္ေလွ်ာ္ျပီးသား သကၤန္းတို႔ကို အရွင္ကိမိလက ရင္ခြင္ပိုက္ကာ သယ္ေဆာင္ေနသည္။ မိမိ၏ မနီးမေ၀း ေတာင္အလယ္က သစ္ပင္ၾကီး တစ္ပင္ ေအာက္တြင္ ပါလိေလယ်က ဆင္မင္းၾကီးက ျမတ္စြာဘုရားအား သစ္သီးဆြမ္းကို ဆက္ကပ္ေန၏။ အနီးအနားတြင္ ေမ်ာက္တစ္ေကာင္က ပ်ားလပို႔ကို ကိုင္ကာ ကပ္လွဴရန္ အဆင္သင့္ေစာင့္ေန၏။ အျမင္ပုံရိပ္မ်ား တဖ်ပ္ဖ်ပ္ ေပၚလာျခင္းႏွင့္အတူ ၾကည္ႏူးစိတ္ တို႔သည္လည္း တသိမ့္သိမ့္ျဖစ္ရေလ၏။ ငယ္စဥ္ကတဲက စြဲထင္ေနခဲ့ေသာ ပုံရိပ္မ်ားကို ခုမွပင္ အားရပါးရ အာရုံျပဳခြင့္ရေတာ့၏။
ျမတ္ဗုဒၶသည္ သူ၏ ဆယ္၀ါေျမာက္ခရီး၌ ပါလိေလယ်က လမ္းစဥ္တို႔ကို လမ္းညႊန္ခဲ့သည္။ လူသားတုိ႔သည္ စိတ္ခ်မ္းသာစြာ ေနလိုၾက၏။ ခ်မ္းသာစြာ ေနလိုလ်င္ ယင္းလမ္းစဥ္တို႔ကို မျဖစ္မေန လိုက္နာၾကရေပမည္။ သို႔မွသာ စိတ္ခ်မ္းသာမႈအစစ္ကို အမွန္တကယ္ ရရွိမည္ျဖစ္သည္။ မည္သည့္လမ္းစဥ္ကို လိုက္နာၾကမည္နည္း။ တစ္ေယာက္တည္း တရားျဖင့္ ေနမည္ေလာ။ သို႔မဟုတ္- အေပါင္းအသင္းတို႔အေပၚ၌ ေမတၱာသုံးမ်ိဳးတို႔ျဖင့္ ေနမည္ေလာ။ ေရြးခ်ယ္မႈကေတာ့ မိမိအေပၚတြင္ မူတည္ ေပလိမ့္မည္။
ယမုနာ ဆည္းဆာအလွ
ယမုနာ ဆည္းဆာအလွ
သိမ္ေမြ႔ဦး (BHU)
(18-10-13)
No comments:
Post a Comment